Een top 10 van de logotrends in 2023

De afgelopen jaren hebben we zeer veel verschillende trends gezien in de logo-ontwerpen. Sommige waren vrij gedenkwaardig en tijdloos, zoals minimalisme, en andere hebben de neiging om snel te veranderen. Dit kan het voor de mensen in deze branche gemakkelijker maken om logo’s te maken die relevant zijn en in de loop van de tijd minimale upgrades vereisen.

Laten we het hebben over enkele toptrends voor 2023

1. Pictogrammen In Lettertekens

De lettermerken in 2023 gaan weer een trend worden, aangezien er steeds meer bedrijven graag moderne logo’s gebruiken. Met deze eenvoudige initialen die zijn samengevoegd met symbolen, kunt u de naam hier onder de aandacht brengen en een breder publiek aanspreken. Ze kunnen bv worden gebruikt op sociale mediaplatforms, als favicon en ook op briefpapier en visitekaartjes. U kunt er ook een woordmerk aan toevoegen om in het begin vertrouwdheid te creëren.

2. Glitch-Effect

Voor een e-commerce app of een website kan dit heel goed werken. U kunt het glitch-effect toevoegen aan een pictogram, lettermerk, afbeelding of het woordmerk. Het is waarschijnlijk dat deze trend zich zal voortzetten. Met veel aansprekende kleuren kunnen merken het design onder de aandacht brengen en ook in hun branche opvallen. Ook kunnen mensen het logo direct herkennen en positief aan het merk denken. Bedrijven in entertainment, muziek of reclame kunnen kiezen voor glitch-logo’s om hun doelgroep hier te bereiken.

3. Verlopen

Nu ben je misschien al heel wat logo’s tegengekomen die deze trend hebben of geïnspireerd zijn door deze trend. Ontwerpers en bedrijfseigenaren kiezen voor deze kleurovergangen om creativiteit uit te drukken en een blijvende indruk te maken. Zowel Instagram als Adobe Creative Cloud hebben hier veel aandacht getrokken voor het gebruik van verlopen in hun logo’s. De kleuren kunnen mensen aanspreken op gedrukte en digitale media en vallen ook op tegen elke achtergrond.

4. Typografie Met Een Twist

Dit is een andere trend die waarschijnlijk in het komende jaar zeer populair zal blijven. Objecten, lijnen of golven in typografie kunnen op grote schaal worden gezien in woord- en lettermerken in verschillende bedrijfstakken. Deze creativiteit kan het logo ook modern en tijdloos laten lijken. Merken in mode, media en technologie kiezen voor op typografie gebaseerde ontwerpen om hun waarden aan het publiek over te brengen. Dergelijke logo’s zijn ook geweldig om in het begin bekendheid en herkenning te creëren.

5. Geometrische patronen

In 2023 moet je uitkijken voor verschillende geometrische patronen in logo-ontwerpen. Ze kunnen worden toegevoegd met een symbool, initialen of merknaam om de perceptie van je merk te beïnvloeden.  Hier zijn harde vormen bij zoals driehoek, vierkant of ruit kunnen worden samengevoegd met lijntekeningen of strepen om een ​​patroon te creëren dat het publiek aanspreekt. U ziet dit wellicht terug in de logo’s van HSBC, Mitsubishi en Adobe. De geometrische vormen en patronen zijn gebruikt om een ​​sterke indruk op de kijker te maken en gevoelens van vertrouwen en betrouwbaarheid naar voren te brengen. Dit gaat hot komende jaar waarschijnlijk zeer populair worden.

6. Gedempte Kleuren

Kleurenpaletten geïnspireerd door de natuur en neutrale kleuren zullen in het komende jaar nog vaker te zien zijn. U kunt gedempte kleuren tegenkomen in de logo’s van huidverzorgings- en biologische voedingsmerken. Dit komt vooral omdat dergelijke tinten of tinten goed kunnen weerspiegelen en ook een kalmerend effect hebben. In 2023 verwacht men dat dergelijke kleuren ook gebruikt zullen worden door bedrijven in wellness, gezondheidszorg, retail en reizen. Door natuurlijke en subtiele kleuren te kiezen, zoals lichtblauw of groen, lichtbruin en lichtroze, kunt u een aantrekkelijk logo creëren dat in de loop der jaren minimale veranderingen vereist.

7. Beweging Of Snelheid

Als je erover nadenkt, kan het toevoegen van een dynamische beweging aan een logo of bewegingslijnen het ontwerp toch meteen naar een hoger niveau tillen? Daarom wordt verwacht dat deze trend in 2023 de branche zal domineren. Neem het voorbeeld van het logo van Wise, dit is een zeer populaire toepassing voor het overmaken van geld. Het heeft een kleine vlag met een woordmerk dat de indruk wekt van een beweging. Dit laat zien hoe het merk vooruit en in de goede richting gaat. Dit is een geweldige manier om de kernwaarden van een bedrijf te benadrukken en in contact te komen met een zeer breder publiek.

8. Verdwijnende Objecten Of Tekst

Dit is iets dat in de toekomst zeker zal aanslaan. Door het verdwijnende effect gaan mensen het logo direct opmerken en er ook over nadenken. Het kan worden toegevoegd aan vormen, pictogrammen of lijnen en delen van de tekst in een bedrijfsnaam. U kunt een blijvende impact maken met dit een eenvoudig merkontwerp door dit effect op te nemen. Het kan zeker interesse wekken bij de consument en uw logo ook uniek maken.

9. Retro-Beelden

Hoewel het wordt verwacht dat minimalistische en moderne logo’s populair zijn in de branche, moet je ook rekening houden met het retro-ontwerpen of illustraties. Deze gaan in de komende jaren misschien nergens heen. Veel merken geven de voorkeur aan uitgebreide logo’s om het publiek te beïnvloeden en gevoelens van nostalgie of comfort naar voren te brengen. Retro- en vintage-afbeeldingen kunnen hierbij geweldig zijn voor merken in de voedings- of restaurantindustrie, de bouw, de landbouw en de productie.

10. Eenvoudig ontwerp

Uiteindelijk is een van de belangrijkste dingen om in gedachten te houden dat eenvoud het beste is. Je hebt misschien de uitdrukking ‘less is more’ in design gehoord en dat zal nog lang dominant blijven. Een eenvoudig logo dat direct zijn boodschap overbrengt, kan zeer effectief zijn om potentiële klanten aan te trekken. Soms willen mensen niet veel tijd besteden aan het uitzoeken wat een merk probeert te zeggen of te bedoelen. Apple, Coca-Cola zijn slechts enkele voorbeelden van merken die met een eenvoudig logo-ontwerp mensen vertellen wat ze hierbij kunnen verwachten.

Afsluiten

Dit zijn enkele van de belangrijkste logotrends voor 2023 om op te letten. Als u in de komende maanden een bedrijf wilt starten, begin dan nu met uw ontwerp te kiezen en laat ons zeker weten als er interesse is voor een ontwerp. Wij zijn er voor jullie om herkenning en bekendheid te creëren in een logo gemaakt voor jou bedrijf.

Afbeeldingsbronnen: underconsideration.com

1 Reactie

  1. Hi, this is a comment.
    To get started with moderating, editing, and deleting comments, please visit the Comments screen in the dashboard.
    Commenter avatars come from Gravatar.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *